Czy wiesz, że nie tylko proces wysyłania zamówień, ale także przyjmowanie zwrotów i rozpatrywanie reklamacji możesz outsourcować? W eHOPI zajmujemy się obsługą sklepów internetowych od A do Z, a nawet do Ż… Dlatego doskonale wiemy, jak podchodzić do zagadnienia returns & claims. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, który przybliży Ci zasady zwrotów i reklamacji.
Rozmyślili się? Zasady zwrotów zakupów
Zgodnie z polskim prawem sklepy stacjonarne nie muszą przyjmować zwrotów – to zależy od ich dobrej woli. Co innego sklepy internetowe – tutaj prawo gwarantuje, że jeśli produkt po obejrzeniu na żywo się nie spodoba lub po prostu nie będzie pasował – można go odesłać bez żalu. Jest jednak kilka „ALE”: towar nie może nosić śladów użytkowania i powinien być zapakowany w oryginalne opakowanie. Używany, uszkodzony produkt Twój klient zostawia w domu, nie odsyła, szuka za to innego sposobu, aby odzyskać wydanie na niego pieniądze. Można np. sprzedać go na platformie zakupowej albo po prostu oddać.
Uwaga! Nawet jeśli towar nie był używany, to trzeba pamiętać, że istnieje katalog produktów, których się nie zwraca, a są to: lekarstwa, kosmetyki, prasa. Raz wysłane, nie mogą zostać zwrócone nadawcy. Dlatego zawsze warto zasugerować klientowi, by przemyślał każdy zakup, niezależnie czy dokonuje go na miejscu, czy w internecie.
Kolejna ważna kwestia to terminy. Zwykle na zwrot produktu masz 2 tygodnie. Może to nie jest szczególnie długo, ale najwyraźniej zdaniem ustawodawców wystarczająco. Sklepy online-owe nierzadko wychodzą naprzeciw klientom i zapewniają 30-, a nawet 90-dniową możliwość zwrotu. W praktyce i tak – chcąc odzyskać pieniądze – konsument zwraca towar znacznie szybciej. Warto dodać, że klient odsyłając produkt, dostaje zwrot pieniędzy nie tylko za niego, ale również za poniesiony koszt wysyłki – najtańszej w ofercie sklepu. Jeśli więc podczas zakupu miał do wyboru droższą wysyłkę kurierem i tańszą pocztą, a wybrał kuriera, dostanie zwrot za koszt przesyłki drogą pocztową.
Reklamacji podlega dosłownie wszystko
A co jeśli towar trafił do klienta już uszkodzony? Wtedy ma 2 miesiące od czasu wykrycia wady, aby zgłosić to sprzedawcy. Jeśli jednak defekt wykryje po 2 latach od zakupu, to już za późno – utraci możliwość jego reklamacji.
Co do zasady – sklep internetowy nie może nie przyjąć reklamacji. Zdarza się, że sprzedawca odmawia rozpatrzenia reklamacji, zasłaniając się listą produktów, których się nie reklamuje. Otóż nie jest to prawda! Jeśli towar nie spełnia warunków umowy, jest z nią niezgodny, można go śmiało reklamować.
Zwroty i reklamacje – zajmiemy się tym!
Powyżej zarysowaliśmy tylko podstawowe kwestie dotyczące returns & claims. Ale spokojnie – nie musisz znać przepisów na temat zwrotów i reklamacji, aby się nimi zajmować. Wiesz dlaczego…? W eHOPI nie tylko wysyłamy zamówienia, ale również mamy w ofercie obsługę zwrotów i reklamacji. Powierz nam cały proces obsługi sklepu internetowego lub tylko jej wybrane elementy, a wkrótce przekonasz się, że było warto!