Od czasu wybuchu pandemii COVID-19 bardzo szybko rozwinął się handel internetowy. To jeden z najważniejszych trendów współczesnego świata, a w obliczu dalszego rozwoju handlu międzynarodowego i krajowego, działy logistyczne firm stanęły przed zupełnie nowymi wyzwaniami. Odpowiednie zaplanowanie tras, optymalizacja procesu konfekcjonowania i zapewnienie skutecznego przepływu towarów stały się niezwykle złożonymi zadaniami, a precyzyjne i odpowiednie ich zaplanowanie trudnymi do wdrożenia dla pojedynczej osoby, a nawet działu logistyki. Pomocą przy zarządzaniu rosnącą liczbą zleceń oraz coraz bardziej złożonymi łańcuchami dostaw może być, a nawet jest już, sztuczna inteligencja. Sztuczna inteligencja w logistyce przyczynia się do usprawnienia pracy działu logistyki i przynosi liczne korzyści w kontekście zrównoważonego i efektywnego transportu towarów.
Sztuczna inteligencja w logistyce: jak to działa?
Sztuczna inteligencja to bardzo złożony algorytm, którego zadaniem jest usprawnienie zadań, które mogłyby zająć człowiekowi znaczną ilość czasu. W zakresie działów odpowiedzialnych za logistykę sztuczna inteligencja wspomaga je w zakresie optymalizacji tras dostaw, prognozowania zapotrzebowania na produkty czy zarządzanie magazynami i transportem. To oczywiście nie wszystkie zadania, które są przed nią stawiane przez pracowników logistyki. Oto kilka przykładów zadań jakie stawiane są przed sztuczną inteligencją w logistyce:
- Analiza danych. Sztuczna inteligencja pomaga w analizowaniu ogromnych ilości danych. Zaliczają się donica dane z urządzeń GPS, dane o ruchu ulicznym, pogodowe oraz setki innych, których analiza dla pracownika działu logistyki mogłaby zająć wiele dni. Na podstawie tych danych sztuczna inteligencja jest w stanie dokładnie określić i zoptymalizować trasy dostaw, a przede wszystkim pomóc w uniknięciu opóźnień, które mogą powstać na skutek korków na drodze.
- Optymalizacja tras dostaw. Kolejnym zadaniem, do którego wykorzystywane są algorytmy sztucznej inteligencji w logistyce jest obliczanie optymalnych tras dostaw przy uwzględnieniu różnorodnych czynników. Takie czynniki to nic innego jak czas przejazdu, koszt paliwa i jego zużycie w trakcie dostawy czy ograniczenia przemieszczania się pojazdów ciężarowych na niektórych obszarach. Dzięki wcześniejszemu przygotowaniu tych elementów firmy logistyczne oraz ich klienci są w stanie zaoszczędzić czas oraz pieniądze. A przy tym zmniejszyć emisję dwutlenku węgla oraz ślad węglowy działów logistycznych.
- Prognozowanie zapotrzebowania. AI jest w stanie analizować dane dotyczące historii sprzedaży i trendów rynkowych, co pozwala firmom przewidzieć, ile produktów będzie potrzebnych w przyszłości. Dzięki temu można lepiej zarządzać zapasami i unikać nadmiernego składowania towarów, co jednoznacznie przekładać się będzie na
- Zarządzanie magazynami. Inteligentne systemy mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu magazynami, określając, gdzie najlepiej przechowywać produkty, aby były one łatwo dostępne w momencie potrzeby. WMS, czyli Warehouse Managment System, to złożony system, który pomaga w tych wszystkich zadań. Przygotowaliśmy nawet na jego temat wpis, z którym możecie zapoznać się tutaj.
- Monitorowanie i utrzymanie floty. Dzięki sztucznej inteligencji można na bieżąco monitorować stan techniczny pojazdów i przewidywać awarie, bez ciągłych wizyt w serwisie. Tych oczywiście nie da się całkowicie uniknąć, ale sztuczna inteligencja może na podstawie danych z komputerów pojazdów oceniać, kiedy najlepiej udać się na regularne konserwacje. To ostatecznie znacznie zminimalizuje przestoje poszczególnych pojazdów..
Korzyści sztucznej inteligencji w logistyce dla zrównoważonego transportu
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w logistyce ma istotne znaczenie dla promowania zrównoważonego transportu towarów. Oto, jakie korzyści przynosi:
- Optymalizacja tras. Dzięki precyzyjnym obliczeniom tras dostaw, można unikać zbędnych przejazdów, a tym samym redukować emisję dwutlenku węgla. To nie tylko korzystne dla środowiska, ale także pozwala zaoszczędzić na kosztach paliwa, co przekłada się na bezpośredni zysk dla przedsiębiorstwa.
- Redukcja marnotrawstwa. Dzięki prognozowaniu zapotrzebowania i efektywnemu zarządzaniu zapasami można unikać nadmiernego składowania, a tym samym zmniejszyć ilość produktów, które trafiają na składowiska i potencjalnie tracą na jakości.
- Precyzyjna kontrola floty. Inteligentne systemy monitorujące flotę pozwalają na utrzymanie pojazdów w dobrym stanie technicznym, co minimalizuje przestoje związane z awariami i zmniejsza zużycie paliwa.
- Poprawa czasu dostawy. Dokładne obliczenia tras i prognozowanie ruchu ulicznego pozwalają na dostarczanie towarów bardziej punktualnie, co z kolei zwiększa satysfakcję klientów i redukuje straty związane z opóźnieniami.
Sztuczna inteligencja w logistyce to potężne narzędzie, które przyczynia się do efektywnego, zrównoważonego i bardziej ekologicznego transportu towarów. Dzięki analizie danych, optymalizacji tras i prognozowaniu zapotrzebowania firmy mogą osiągać lepsze wyniki operacyjne, jednocześnie zmniejszając negatywny wpływ na środowisko. W miarę jak technologia ta będzie się rozwijać, można oczekiwać jeszcze większych korzyści dla branży logistycznej i społeczeństwa jako całości. Warto więc być na bieżąco z postępami w dziedzinie sztucznej inteligencji i wykorzystywać jej potencjał w działalności logistycznej.