Sztuczna inteligencja w logistyce – jak ją stosować

Od czasu wybuchu pandemii COVID-19 bardzo szybko rozwinął się handel internetowy. To jeden z najważniejszych trendów współczesnego świata, a w obliczu dalszego rozwoju handlu międzynarodowego i krajowego, działy logistyczne firm stanęły przed zupełnie nowymi wyzwaniami. Odpowiednie zaplanowanie tras, optymalizacja procesu konfekcjonowania i zapewnienie skutecznego przepływu towarów stały się niezwykle złożonymi zadaniami, a precyzyjne i odpowiednie ich zaplanowanie trudnymi do wdrożenia dla pojedynczej osoby, a nawet działu logistyki. Pomocą przy zarządzaniu rosnącą liczbą zleceń oraz coraz bardziej złożonymi łańcuchami dostaw może być, a nawet jest już, sztuczna inteligencja. Sztuczna inteligencja w logistyce przyczynia się do usprawnienia pracy działu logistyki i przynosi liczne korzyści w kontekście zrównoważonego i efektywnego transportu towarów.

Sztuczna inteligencja w logistyce: jak to działa?

Sztuczna inteligencja to bardzo złożony algorytm, którego zadaniem jest usprawnienie zadań, które mogłyby zająć człowiekowi znaczną ilość czasu. W zakresie działów odpowiedzialnych za logistykę sztuczna inteligencja wspomaga je w zakresie optymalizacji tras dostaw, prognozowania zapotrzebowania na produkty czy zarządzanie magazynami i transportem. To oczywiście nie wszystkie zadania, które są przed nią stawiane przez pracowników logistyki.  Oto kilka przykładów zadań jakie stawiane są przed sztuczną inteligencją w logistyce:

  1. Analiza danych. Sztuczna inteligencja pomaga w analizowaniu ogromnych ilości danych. Zaliczają się donica dane z urządzeń GPS, dane o ruchu ulicznym, pogodowe oraz setki innych, których analiza dla pracownika działu logistyki mogłaby zająć wiele dni. Na podstawie tych danych sztuczna inteligencja jest w stanie dokładnie określić i zoptymalizować trasy dostaw, a przede wszystkim pomóc w uniknięciu opóźnień, które mogą powstać na skutek korków na drodze. 
  2. Optymalizacja tras dostaw. Kolejnym zadaniem, do którego wykorzystywane są algorytmy sztucznej inteligencji w logistyce jest obliczanie optymalnych tras dostaw przy uwzględnieniu różnorodnych czynników. Takie czynniki to nic innego jak czas przejazdu, koszt paliwa i jego zużycie w trakcie dostawy czy ograniczenia przemieszczania się pojazdów ciężarowych na niektórych obszarach. Dzięki wcześniejszemu przygotowaniu tych elementów firmy logistyczne oraz ich klienci są w stanie zaoszczędzić czas oraz pieniądze. A przy tym zmniejszyć emisję dwutlenku węgla oraz ślad węglowy działów logistycznych. 
  3. Prognozowanie zapotrzebowania. AI jest w stanie analizować dane dotyczące historii sprzedaży i trendów rynkowych, co pozwala firmom przewidzieć, ile produktów będzie potrzebnych w przyszłości. Dzięki temu można lepiej zarządzać zapasami i unikać nadmiernego składowania towarów, co jednoznacznie przekładać się będzie na 
  4. Zarządzanie magazynami. Inteligentne systemy mogą pomóc w efektywnym zarządzaniu magazynami, określając, gdzie najlepiej przechowywać produkty, aby były one łatwo dostępne w momencie potrzeby. WMS, czyli Warehouse Managment System, to złożony system, który pomaga w tych wszystkich zadań. Przygotowaliśmy nawet na jego temat wpis, z którym możecie zapoznać się tutaj.
  5. Monitorowanie i utrzymanie floty. Dzięki sztucznej inteligencji można na bieżąco monitorować stan techniczny pojazdów i przewidywać awarie, bez ciągłych wizyt w serwisie. Tych oczywiście nie da się całkowicie uniknąć, ale sztuczna inteligencja może na podstawie danych z komputerów pojazdów oceniać, kiedy najlepiej udać się na regularne konserwacje. To ostatecznie znacznie zminimalizuje przestoje poszczególnych pojazdów..

Korzyści sztucznej inteligencji w logistyce dla zrównoważonego transportu

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w logistyce ma istotne znaczenie dla promowania zrównoważonego transportu towarów. Oto, jakie korzyści przynosi:

  1. Optymalizacja tras. Dzięki precyzyjnym obliczeniom tras dostaw, można unikać zbędnych przejazdów, a tym samym redukować emisję dwutlenku węgla. To nie tylko korzystne dla środowiska, ale także pozwala zaoszczędzić na kosztach paliwa, co przekłada się na bezpośredni zysk dla przedsiębiorstwa.
  2. Redukcja marnotrawstwa. Dzięki prognozowaniu zapotrzebowania i efektywnemu zarządzaniu zapasami można unikać nadmiernego składowania, a tym samym zmniejszyć ilość produktów, które trafiają na składowiska i potencjalnie tracą na jakości. 
  3. Precyzyjna kontrola floty. Inteligentne systemy monitorujące flotę pozwalają na utrzymanie pojazdów w dobrym stanie technicznym, co minimalizuje przestoje związane z awariami i zmniejsza zużycie paliwa.
  4. Poprawa czasu dostawy. Dokładne obliczenia tras i prognozowanie ruchu ulicznego pozwalają na dostarczanie towarów bardziej punktualnie, co z kolei zwiększa satysfakcję klientów i redukuje straty związane z opóźnieniami.

Sztuczna inteligencja w logistyce to potężne narzędzie, które przyczynia się do efektywnego, zrównoważonego i bardziej ekologicznego transportu towarów. Dzięki analizie danych, optymalizacji tras i prognozowaniu zapotrzebowania firmy mogą osiągać lepsze wyniki operacyjne, jednocześnie zmniejszając negatywny wpływ na środowisko. W miarę jak technologia ta będzie się rozwijać, można oczekiwać jeszcze większych korzyści dla branży logistycznej i społeczeństwa jako całości. Warto więc być na bieżąco z postępami w dziedzinie sztucznej inteligencji i wykorzystywać jej potencjał w działalności logistycznej.

Share this article